امیرمحمد جلیلی

مشاور و برنامه ریز تحصیلی

مشاور و برنامه ریز تحصیلی


۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰۳:۳۲۲۷
فروردين

شاید زیاد شنیده باشید که "در چهار ماه به پزشکی برسید" اما آیا این ادعا درست است؟ واقعا با خواندن در چهار ماه آن هم زمانی که از صفر شروع کرده باشیم امکان موفقیت هست؟ فارغ از جواب این سوال بیایید اول بررسی کنیم ریشه این ادعا از کجاست؟

idea

اگر بخواهیم در آزمونی مثل کنکور درس های پیش رو را به دو بخش پیش و پایه تقسیم کنیم، مطمئنا جواب سوال بالا منفی است. در چهار ماه که هیچ، در هشت ماه هم کار راحتی نیست. اگر دروس را به سه سال دوم، سوم و چهارم هم تقسیم کنیم باز کار مشکلی است. اما ایراد کار کجاست؟ ایراد در نوع تقسیم بندی دروس است. آیا طراحان کنکور سراسری هم دروس را به روش‎های بالا تقسیم بندی می‎کنند؟ قطعا خیر.

طراحان کنکور سراسری خصوصا در دروس اختصاصی هر درس را به تعداد زیادی مبحث تقسیم می‎کنند و برای هر مبحث بودجه‎بندی خاصی را در نظر می‎گیرند. اگر با این تقسیم‎بندی بخواهیم نگاه کنیم. رسیدن به پزشکی در چهار ماه شاید کمی معقول تر باشد. قطعا نمی‎توان کل ریاضی را در 4 ماه یاد گرفت اما قطعا می‎توان با یادگیری مباحثی مثل احتمال، آمار، تابع و حد به درصدی در حدود 30 درصد رسید.

نکته اصلی‎ای که باید به آن توجه کنیم هم جهت بودن نگاه ما با نگاه طراحان کنکور است. وقتی طراحان تقسیم بندی مبحثی را برای طرح سوال استفاده می کنند ما هم باید به هر درس به چشم تعدادی مبحث نگاه کنیم.

چیزی که برای موفقیت در چهار ماه لازم است مهندسی دقیق منابع و تعیین استراتژی بسیار دقیق برای خواندن است. یک برنامه کاملا حرفه‎ای که برای شما بر اساس توانایی‎های‎تان طراحی شده باشد. برنامه هم قطعا همه‎چیز نیست. داشتن سطح درسی قابل قبول و یادگیری روش‎های حرفه‎ای مطالعه قطعا از دیگر الزامات هستند. اما آیا هر کسی با هر سطحی می تواند؟ قطعا خیر!

امیر محمد جلیلی